Allmänna villkor

Upprättande av avtal om köp

Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Stor&Liten till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa Villkor. För att handla på Stor&Liten måste du ha fyllt 18 år. I dagsläget kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige. 


Ångerrätt

När du handlar på Stor&Liten har du alltid möjlighet att inom 90 dagar, från den dagen du tar emot varan, byta eller ångra ditt köp. För att ångerrätten ska gälla måste du kontakta oss inom dessa 90 dagar. För att vara garanterad en full retur måste produkten vara i oförändrat skick, i obruten förpackning. I enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen kan man ångra köp med bruten förpackning men då har Stor&Liten rätt att ta ut en avgift för eventuell värdeminskning och dra av från returbeloppet. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten och en avgift på 99 kr kommer att debiteras per outlöst order. För större försändelser, som t.ex. skickas direkt hem, och försändelser som skickas ifrån externa lager debiteras den faktiska returfrakten.

Observera att ångerrätten på 90 dagar i vårt avtal samt ångerrätten via distanshandelslagen gäller på alla produkter på vår sida UTOM:

1. Produkter som är personifierade med t.ex. namn eller datum.
2. Produkter som är specialbeställda efter dina önskningar gällande t.ex. produktens mått.

Reklamationsrätten enligt konsumentköplagen gäller dock självklart även för dessa produkter om något skulle vara fel med dem.

I de fall ni som kund önskar att häva ett köp ombeds ni göra detta snarast möjligt för att undvika extra kostnader. I de fall en order redan har börjat behandlas kan den vara svår att stoppa vilket medför att ordern kan skickas ut och behöva gå i retur. Kontakta oss så gör vi vad vi kan för att hjälpa er.

Speciella sortiment där det inte går att häva köp:

  • Beställningar på barnvagnar som produceras efter att order är lagd. Det går ej att avbeställa då produktionen startas omedelbart.
  • Beställningar på babykorgar och moseskorgar från Leipold. Dessa börjar tillverkas när ordern är lagd. Produktionen startas omedelbart och går ej att avbryta.
  • Beställningar på dopklänningar från Leipold. Dessa börjar tillverkas när ordern är lagd. Produktionen startas omedelbart och går ej att avbryta.
  • Beställningar på sängar som tillverkas på beställning av Norwood Denmark. Produktionen startas omedelbart och går ej att avbryta.

 

Förlossningsgaranti 
För oss på Stor&Liten är det en självklarhet att erbjuda förlossningsgaranti på alla babyprodukter. Garantin innebär att ni har rätt att returnera produkterna om graviditeten eller förlossningen inte skulle gå bra och gäller upp till 2 veckor efter förlossningsdatum. Vid tillämpande av förlossningsgarantin skall produkterna returneras oanvända i originalförpackning tillsammans med kopia av läkarintyg.


Returfrakt och återbetalning

Om du ångrar ett köp inom 90 dagar följer du hänvisningarna nedan:

1. Kontakta vår kundtjänst per mail eller telefon och uppge namn, ordernummer, vilken vara du önskar returnera och orsak till returen.

2. Efter bekräftelse från Stor&Liten skickas en retursedel ut till dig via e-post eller vanlig post om så önskas.

3. För att paketet ska komma fram i gott skick ber vi dig att paketera returen ordentligt. Du ansvarar för att produkten emballeras på ett sådant sätt så att det inte är en förhöjd risk att den går sönder i transporten.

4. Retursedeln fästs på paketet och kan lämnas in på Posten eller på en ombudsstation nära dig.

5. Efter att vi har mottagit returen och bedömt skicket på varan kommer vi att återbetala dig, inom 14 dagar.

Om du använder Stor&Litens retursedel kostar returfrakten 79 kr. Returer som är så stora eller tunga att de inte kan skickas som Postpaket eller hanteras som en retur hos DHL service point debiteras den faktiska returkostnaden. Detta gäller även varor som har skickats ifrån externa lager (vilket i dessa fall finns angivet på produkterna). Denna kostnad dras av från beloppet när du blir återbetalad efter godkänd retur. Du får självklart bekosta frakten själv om så önskas men ansvarar då för att paketet skall komma fram till lagret varför vi rekommenderar att ni skickar på ett sådant sätt att paketet kan spåras ifall något skulle hända på vägen. Om paketet inte är spårbart och ej har ankommit lagret kan vi inte godkänna din retur. 

Returer måste skickas till rätt lager och returer som skickas någon annanstans, till exempel till vårt kontor, godkänns inte.


Reklamation

Enligt konsumentköplagen har du som konsument 3 års reklamationsrätt. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten och gäller till exempel inte vid fel som orsakas av normalt slitage eller oaktsamt bruk. Reklamation till Stor&Liten ska göras så snart felet upptäcks. Stor&Liten följer Allmänna reklamationsrättens rekommendationer vid eventuell tvist. Vid godkänd reklamation står vi för kostnaden för returfrakten. Kontakta vår kundtjänst för att få instruktioner om hur reklamationen skall hanteras och hur varan eventuellt skall returneras.


Personuppgifter

Stor&Liten ansvarar för de personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Dina personuppgifter användas i syfte att upprätthålla relationen mellan dig som kund och Stor&Liten som säljare och leverantör. Genom godkännande av köpeavtalet med Stor&Liten samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order, möjliggöra uppdatering av din orderstatus, samt för eventuellt marknadsföringsändamål, av Stor&Liten eller Stor&Litens samarbetspartners. Som kund kan du när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få eventuella erbjudanden eller annan information. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen, du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy här.


Betalsätt

På Stor&Liten kan du välja mellan att betala med kort, direktbetalning, Klarna delbetalning eller Klarna faktura. Om du valt något av alternativen för fakturabetalning genom Klarna görs en automatisk kreditkontroll vid varje köptillfälle av Klarna som bedömer om fakturabetalning kan godkännas eller inte. Betalningsvillkoren vid faktura är 14 dagar från beställningsdatum. Det krävs att du är folkbokförd på den adress som du uppgett i din beställning. Vid försenad eller utebliven fakturabetalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag, för närvarande 60 kr samt dröjsmålsränta. Är fakturabetalningen mer än 20 dagar försenad tillkommer ytterligare en avgift på 180 kr. Fakturan mailas till den epostadress som angavs vid köpet och skickas således inte i pappersform på posten. Vanligtvis mailas fakturan samma dag som paketet lämnar vårt lager. Du kan läsa Klarnas villkor här.


Fel och ändringar av publicerat material

Vid eventuella felaktigheter i produkttexter, bilder och priser på webbplatsen förbehåller sig Stor&Liten att korrigera detta i efterhand. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge exakt utseende. Vi reserverar oss för eventuella justeringar av priser som till exempel kan bero på prisändringar från våra leverantörer, valutaförändringar, lagerförändringar och eventuellt tekniska fel på webbplatsen.


Priser och frakter

Alla priser på Stor&Liten är angivna i svenska kronor inklusive moms. Det framgår alltid tydligt vad du ska betala i kassan, innan du skickar iväg din order. Extrapriser eller andra erbjudanden gäller så långt lagret räcker. Varorna skickas efter att din adress har verifierats och varorna packats, senast 1-2 arbetsdagar efter din beställning.


Leverans

I nuläget levererar Stor&Liten endast till adresser inom Sverige. Normalt skickas din order inom 1-2 arbetsdagar från det att Stor&Liten har bekräftat din beställning via e-post. Utöver det tillkommer 1-3 arbetsdagar för själva leveransen till ert ombud om inget annat anges på produktbladet. Om en försändelse mot förmodan blir försenad kommer du kontaktas av kundtjänst. Givetvis har du då också alltid rätt att häva köpet. Våra paket skickas i regel med DHL men i vissa fall kan paket komma att skickas med Posten också. Alla paket skickas till ombud om ej annat anges. Skulle du önska ett annat fraktsätt än DHL kan du höra av dig till vår kundtjänst innan du lägger din order. Redan skickat paket kan ej dirigeras om i efterhand. Vid stora allmänna helger kan leveranstiden vara något längre, upp till 5 dagar. Annan leveransadress godtas vid kortbetalning, ej vid faktura. I nuläget levererar vi endast till adresser inom Sverige. 


Frågor om ordervillkor

Har du frågor om våra ordervillkor eller frågor som rör köp eller beställning är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst, vardagar mellan kl. 09.00-17.00, på tel. 08 – 12 44 99 88 eller dygnet runt via e-post kundtjanst@storochliten.se. Vi svarar på alla frågor inom 48 timmar (2 arbetsdagar, ej inkluderat helger eller röda dagar).


Tvist

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.  Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida, den hittar du här: http://ec.europa.eu/odr.


Denna e-handel ägs av:

Stor & Liten AB
556818-9632
Saltmätargatan 19 (endast kontor)
113 59 Stockholm

Allt innehåll på den här webbplatsen, så som text, grafik, loggor, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara tillhör Stor & Liten AB eller deras leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.